خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





     

    منطقه22_نام صفحه حمل و نقل عمومی_تاریخ چاپ اردیبهشت 94_نام نویسنده محمد خادمی_تعداد کلمات:2100

    ساکنان منطقه می گویند:

    بهتر شدن خدمات رسانی اتوبوس ها 

    منطقه ما با دارا بودن وسعت جغرافیایی و سرعت زیاد در ساخت و ساز ها واحدهای مسکونی به سرعت در حال افزایش جمعیت است، از سوی دیگر قرار گرفتن محیط های تفریحی مانند دریاچه شهدای خلیج فارس، بوستان چیتگر، جوانمردان، ابشار تهران، لتمان کن و... موجب شده است تا شهروندان تهرانی برای تفریحی به این تفرچگاه ها مراجعه کنند، به همین دلیل مسئولانی شهری در چندسال اخیر اقداماتی را برای توسعه شبکه حمل ونقل عمومی منطقه در نظر گرفته اند و آن طور که اهالی منطقه می گویند خدمات رسانی حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی در این منطقه از سالیان گذشته بهتر شده، اما نیازمند خدمات رسانی بیشتر است، در گزارش پیش رو به سراغ تعدادی از ساکنان قدیمی منطقه رفته ایم تا در خصوص خدمات رسانی اتوبوس ها در این منطقه پهناور برایمان بگویند:

    زمان رسیدن اتوبوس ها به ایستگاه گاهش پیدا کرده

    «امیر محمد شیخ پور» یکی از ساکنان بلوار گلها که چند دقیقه است در ایستگاه بلوار گلها به انتظار اتوبوس شهید باقری به مترو صادقیه ایستاده به خبرنگار ما می گوید :« در چندسال گذشته اتوبوس های فرسوده ای در این خط مشغول فعالیت بودند و زمان زیادی را باید در انتظار اتوبوس می ایستادیم، اما امروز زمان انتظار اتوبوس ها گاهش پیدا کرده و اتوبوس ها خوبی در این خط مشغول خدمات رسانی هستند.»

    او که از ساکنان قدیمی بلوار گلها است، در ادامه صحبت هایش می گوید :« گویا مسئولان شهری به این موضوع توجه دارند که جمعیت این منطقه رو به افزایش است و اقدام به توسعه اتوبوس ها می کنند، چرا که در گذشته تنها 2 خط اتوبوس وارد مرکز منطقه می شد، که حال شاهد اتوبوس ها از مسیرهای گوناگون هستیم.»

    اما او انتقادی هم به شماره سامانه پیامکی که در ایستگاه بلوار گلها نصب شده تا زمان ورود اتوبوس به ایستگاه مشخص شود، دارد و می گوید :« زمانی که کد خط و ایستگاه را به شماره پیامک ارسال می کنیم، اعلام می کند که اتوبوس به دلیل نقص فنی یا دلایل دیگر مدت زمان طولانی به ایستگاه می رسد، اما چند دقیق بعد از آمدن این پیامک اتوبوس وارد ایستگاه می شود.»

    شیخ پور به این موضوع نیز اشاره می کند که طولانی شدن مسیر اتوبوس ها در منطقه موجب تاخیر اتوبوس ها به ایستگاه ها می شود، به طور مثال اتوبوس هوانیروز باید بلوار کاج را طی کند و بعد وارد بلوار گلها شود و سپس از خیابان هوانیروز عبور کند، در صورتی که می تواند از خیابان هوانیروز به سمت میدان آزادی برود.»

    نبود باجه شارژ کارت

    از دیگر ساکنان منطقه «احمد تاجیک» است، او نیز که هرروز برای رفت و آمد به محل کار اش از اتوبوس استفاده می کند، می گوید :« مسیر بلوار امیرکبیر تا میدان المپیک را با اتوبوس طی می کنم، اما گاهی اوقات در هنگام پیاده شدن متوجه می شوم کارت اتوبوس ام شارژ نداره و متاسفانه در داخل منطقه نیز باجه ای برای شارژ کارت اتوبوس نیز وجود ندارد.»

    او ادامه می دهد:« متاسفانه مسئولان مربوط نیز توجه ای به نبود باجه بیلت کارتی ندارند و این موضوع مشکلاتی را برای مسافران این وسیله نقلیه عمومی کرده است.»

    تاجیک موضوع گرایه اتوبوس را نیز مطرح می کند، می گوید:« متاسفانه هزینه کرایه اتوبوس مسیر هوانیروز به میدان صادقیه 700 تومان است، اما ما که در بین راه سوار می شویم و چند ایستگاه بعد پیاده می شویم را باید 700 تومان پرداخت کنیم، این در حالی است که همین مسیر را با تاکسی طی کنم همین میزان گرایه باید پرداخت کنم، همچنین زمان کمتری صرف رفت وآمد نیز می کنم، که جا دارد مسئولان شهری توجه ای به این موضوع کنند.»    

    این ساکن بلوار امیرکبیر در پایان صحبت هایش به تعداد زیاد ایستگاه اتوبوس در مسیر ها اشاره می کند، می گوید :« در بلوار گلها بیش از 4 ایستگاه اتوبوس وجود دارد و ایستادن اتوبوس ها در هر ایستگاه موجب طولانی شدن سفر می شود.»

    جای قدر دانی از شهرداری وجود دارد

    «در چند سال گذشته بیشترین کلمندی ساکنان منطقه و شهروندانی که به شکل گذری از منطقه ما عبور و مرور می کردند مربوط به اتوبوس های حمل و نقل عمومی بود، اما در چند سال گذشته این مشکل با توسعه خط اتوبوس و افزایش اتوبوس کمتر شده است.» این صحبت های «فاطمه عربشاهی» از ساکنان قدیمی منطقه است، او ادامه می دهد:« جا قدر دانی دارد که شهرداری توجه ویژه ای به موضوع حمل ونقل عمومی دارد و در این مدت کوتاه خدمات مناسبی را برای اتوبوس رانی منطقه انجام داده است، اما باز هم نیازمند توجه به موضوع حمل و نقل عمومی وجود دارد چرا که این منطقه رو به توسعه است و هر روز شاهد افزایش بیشتر جمعیت در این منطقه هستیم.»

    عربشاهی از مسئولان شهری در خواست دارد تا اقدام به ساخت و سازسیستم های دیگر حمل و نقل عمومی از جمله مترو و قطار سبک شهر در منطقه می کند، می گوید :« سهم منطقه 22 از مترو تنها 4 ایستگاه است و مسئولان شهر باید تلاش کنند تا این وسیله نقلیه عمومی را در منطقه 22 توسعه دهند، همچنین راه اندازی قطار سبک شهری باعث توسعه و استقبال شهروندان از حمل ونقل عمومی می شود.»

    او بر این اتقاد است که در صورت نبود وسایل مناسب حمل ونقل عمومی شهروندان با وسایل شخصی سفرهای شهر خود را انجام می دهند که موجب ایجاد ترافیک و آلودگی هوا می شود.»

    هزینه گران حمل و نقل 

    از دیگر ساکنان منطقه «قادر جلیلی» ساکن هوانیروز است، او به هزینه بالای حمل ونقل عمومی در منطقه اشاره می کند، می گوید :« به دلیل کمبود مدرسه در منطقه دانش آموزان محله های دیگر مجبور هستند برای رفت وآمد به مدرسه از اتوبوس استفاده کنند که گرایه اتوبوس ها مشکلاتی را برای این قشر به وجود آورده است، به طور نمونه دانش آموزان بلوار امیرکبیر_خیابان هوانیروز_بلوار کوهک که قصد دارند به میدان المپیک بروند باید کرایه 700 تومانی را پرداخت کنند، اما کرایه تاکسی همین مسیر را 800 تومان است که بیشتر دانش آموزان ترجیح می دهند با تاکسی رفت و آمد کنند.»

    وی ادامه می دهد :« بخشی دیگری مسافران اتوبوس ها محلی تردد می کنند به این شکل که از شهرک های شمال قصد دارند به محله های پاین منطقه بروند با این وجود این مسافران نیز باید یک مسافت کوتاه را 700 تومان پرداخت کنند این موضوع هم نارضایتی مسافران و هم رانندگان اتوبوس را به وجود آورده است، مسافران دیگر تمایلی به استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی ندارند و از سوی دیگر رانندگان اتوبوس نیز از کمبود مسافر ناراضی هستند.

    این در حالی است که مسیر تردد اتوبوس ها مشخص است، اما مسئولان با طولانی کردن خط اتوبوس باهدف خدمات رسانی به دیگر محله ها اقدام به افزایش گرایه می کنند.

     

    معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری منطقه به سوالات ساکنان منطقه پاسخ داد

    برنامه های ویژه ای برای خدمات رسانی اتوبوس ها داریم

    ساخت ایستگاه اتوبوس، توسعه و کنترل و نظارت بر اتوبوس ها برعهده معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری منطقه است، این معاونت در حال حاضر هدایت 120 دستگاه اتوبوس در 9 مسیر را در منطقه برعهده دارد و در این چندسال اخیر فعالیت گسترده ای را شهرداری منطقه برای حمل و نقل عمومی ساکنان منطقه انجام داده است، با این وجود منتقدان منطقه همواره تبل انتقاد بر خدمات رسانی ضعیف اتوبوس به عنوان مهم ترین وسیله حمل و نقل عمومی منطقه را می زنند، منتقدان خدمات رسانی اتوبوس در منطقه 22 معتقد اند؛ سهم وسعت جغرافیایی منطقه22 از شهر تهران 10درصد است ، اما از تعداد اندکی دستگاه و خط اتوبوس برخوردار است، یا اینکه چرا هزینه جابه جایی در بخشی از مسیرها بالاست و اینکه چرا 99 درصد خدمات رسانی اتوبوس ها در این منطقه به بخش خصوصی واگذار شده است، به همین دلیل گفتگویی ترتیب داده ایم با «فسایی» معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری منطقه تا جواب سوالات بسیاری از منتقدان و ساکنان منطقه را بدهد که در ادامه می خوانید:

    در ابتدا بگذارید این سوال را بپرسم که چقدر هزینه راه اندازی یک دستگاه اتوبوس می شود؟

    ببینید، از سال 84 اتوبوس رانی براساس اصل 44 قانون خصوصی سازی خدمات رسانی خود را در اختیار بخش خصوص گذاشته است، آن زمان مسئولان مربوط در شهرداری و شورای شهر تهران تصمیم گرفتند تا اتوبوس ها را به بخش خصوصی واگذار کنند از همین رو این اتفاق در منطقه ما نیز صورت گرفت، البته تا چند سال گذشته نیز خدمات یارانه ای برای اتوبوس ها پرداخت می شد تا اینکه یارانه اتوبوس ها دیگر پرداخت نشد و هم هزینه های اتوبوس ها برعهده شرکت های اتوبوسرانی بخش خصوصی است، اما شهرداری خدماتی شامل بیمه رانندگان، کارواش اتوبوس ها، سوخت و تعمیر و بازسازی اتوبوس ها را برعهده می گیرد. هزینه یک دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی را باید از شرکت ها پرسید و اطلاعاتی در این خصوص ندارم.

    ساخت یک ایستگاه اتوبوس چقدر هزینه را می طلبد؟

    هر ایستگاه اتوبوس با سرپناه و رنگ آمیزی نزدیک به 60 میلیون تومان هزینه می طلبد و در حال حاضر 174 ایستگاه اتوبوس در منطقه وجود دارد.

    براساس آماری که ما تهیه کرده ایم سهم یک هزار و500 نفر ساکن منطقه یک دستگاه اتوبوس است، آیا این تعداد دستگاه اتوبوس کافی است؟

    کم بود اتوبوس یکی از دغدغه های مهم شهرتهران است و تنها مربوط به منطقه ما نیست، اما با توجه به اینکه منطقه ما از پراکندگی چند شهرک تشکیل شده است و به عنوان منطقه حاشیه و بزرگترین منطقه شهرتهران به حساب می آید بیشتر کمبود اتوبوس را شاهد هستیم، قبول داریم که تعداد اتوبوس ها در منطقه کم است، با این وجود تلاش من و همکارانم این است که خدمات رسانی مطلوبی را اتوبوس ها به شهروندان و ساکنان منطقه ارائه دهند. یکی از اقداماتی که برای خدمات رسانی بهتر برای اتوبوس ها صورت گرفته مربوط به سوخت رسانی اتوبوس هاست که جایگاه مناسبی را برای اتوبوس ها در داخل منطقه در نظر گرفته ایم تا مدت زمان طولانی را اتوبوس ها به خارج از منطقه برای سوخت رسانی طی نکنند، از سوی دیگر تمامی اتوبوس ها به سیستم جی پی اس متصل هستند و تمامی اتوبوس های که در خطوط 9گانه منطقه فعالیت می کنند کنترل می شوند.همچنین طرح مطالعاتی برای حمل ونقل عمومی در منطقه صورت گرفته است.

    چه برنامه های برای حمل و نقل عمومی منطقه در طرح مطالعاتی که انجام داده اید در نظر گرفته اید؟

    در این طرح قرار است، ایستگاه های مترو را افزایش دهیم، همچنین قطار سبک شهری در یکی از مسیر های پر رفت و آمد منطقه راه اندازی کنیم که این 2 طرح نیازمند زمان است، اما توسعه اتوبوسرانی در منطقه از مهم ترین برنامه های مان است.

    خط اتوبوسرانی بی آرتی نیز قرار است از مسیر بزرگراه شهید همت راه اندازی شود، که با راه اندازی این خط تند رو تحول عظیمی در حمل و نقل عمومی منطقه صورت می گیرد، شهرداری منطقه پیگیری های را برای ساخت این خط از مسئولان شهرداری تهران انجام داده است و امیدواریم هر چه زود تر این طرح راه اندازی شود.

    متاسفانه طرح پیامکی که چند وقتی است از سوی شرکت واحد راه اندازی شده است، با مشکل مواجع شده است، در این خصوص نیز توضیح می دهید؟

    شهروندان که در ایستگاه حضور دارند، می توانند کد خط و ایستگاه اتوبوس را به شماره سامانه مورد نظر که در همه ایستگاه ها نصب شده ارسال کنند و از ورود اتوبوس به ایستگاه در همان زمان مطلع شوند، البته این سامانه چند روزی است که با مشکل مواجعه شده است و در حال برطرف کردن این مشکل در شرکت اتوبوسرانی هستیم.

    یکی دیگر از مشکلاتی که ساکنان منطقه با آن مواجه هستند مربوط به نبود مکانی برای اعتبار کارت اتوبوس است در این خصوص نیز توضیح دهید؟

    ببینید، بیشتر اتوبوس های منطقه مبدا و مقصد آنها در پایانه ها ست، بنابراین ساکنان منطقه می توانند کارت اعتباری خود را در ایستگاه های که پایانه مترو دارد کارت خود را شارژ کنند، 3 ایستگاه چیتگر، ایران خودرو و ورزشگاه آزادی باجه اعتبار کارت مراجعه کنند.

    فکر نمی کنید 3باجه شارژ کارت حمل ونقل عمومی در منطقه کم است؟

    در صورت نیاز حتما اقدام به راه اندازی باجه اعتبار کارت حمل ونقل عمومی می کنیم.

    یکی دیگر از مشکلاتی که منتقدان ساکن منطقه در زمین حمل ونقل عمومی منطقه تاکید می کنند مربوط به هزینه زیاد گرایه اتوبوس هاست، برنامه ای برای کاهش آن ندارید؟

    خبرهای خوبی را در این خصوص داریم، اجازه دهید کارهای مقدماتی این اتفاق انجام شود آن وقت به شهروندان اعلام می کنیم.

    آمارها

    تعدادکل اتوبوس های منطقه120دستگاه

    تعداد اتوبوس های دولتی 4دستگاه

    تعداد اتوبوس های خصوصی 116 دستگاه

    174 ایستگاه

    5خط اتوبوس فرامنطقه ای

    4 خط اتوبوس درون منطقه ای

    طولانی ترین مسیرخط اتوبوس بیشتر از 25کیلیومتر

    کوتاه ترین مسیر خط اتوبوس کمتر از 10 کیلیومتر

     

     


    این مطلب تا کنون 13 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : اتوبوس ,منطقه ,ایستگاه ,است، ,عمومی ,رسانی ,خدمات رسانی ,ساکنان منطقه ,ونقل عمومی ,بلوار گلها ,رسانی اتوبوس ,خدمات رسانی اتوبوس ,ترافیک شهرداری منطقه ,برای خدمات رسانی ,وسیله نقلیه عمومی ,

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده